TRENDY MARKETINGOWE 2022

TRENDY MARKETINGOWE 2022

Ostatnie dwa lata postawiły przed nami wiele biznesowych wyzwań. Firmy znalazły się na nowych, niespotykanych dotąd warunkach, a specjaliści od marketingu musieli przemyśleć swoje strategie  i taktyki. Wiele marek już z powodzeniem dostosowało się do nowej normalności i zmieniło sposób komunikowania się z obecnymi  i potencjalnymi klientami.
Jeśli chcesz być  konkurencyjny  i zwiększyć swoje  przychody, musisz przede wszystkim zrozumieć co aktualnie dzieje się w świecie marketingu. Oto najgorętsze  trendy marketingowe  na rok 2022. 

TRENDY marketingowe na rok 2022

Przyjrzyjmy się każdemu z tych trendów marketingowych w 2022 roku.

obsługa klienta marketing

Lepsza obsługa klienta

Doświadczenie klienta jest sekretem zarówno udanej strategii marketingowej, jak i udanej strategii samej marki. Po nawiązaniu kontaktu z firmą to, co czują Twoi klienci, może pomóc rozwinąć lub totalnie złamać Twoją kampanię marketingową. Storytelling jest teraz ważniejszy niż kiedykolwiek. Aby osiągnąć znaczącą przewagę konkurencyjną wygrać w 2022 roku, musisz opowiadać angażujące i spójne treści za pomocą wielu kanałów marketingowych i sieci społecznościowych.

Kampanie  e-mailowe i chatboty są popularne od wielu lat. Ale są to taktyki techniczne, które nadal wymagają od specjalistów ds. marketingu  opowiadania fascynujących historii dotyczących marki. Większość firm  skorzystałaby jednak bardziej jeśli poświęcono by  więcej czasu na ulepszanie  treści, tak aby były bardziej osobiste. Porozmawiaj ze swoimi klientami, jakie mają doświadczenia w kontaktach z Twoją firmą.Na chwilę zapomnij o harmonogramie sprzedaży, a skup się na relacjach. 

Co to oznacza dla Ciebie, jako właściciela firmy lub specjalisty ds. marketingu?

  • Buduj kampanie marketingowe na podstawie starannie zaplanowanej strategii;

  • Twórz atrakcyjne, wysokiej jakości treści;

  • Nie bądź nachalny ani skupiony wyłącznie na sprzedaży;

  • Przekaż odbiorcom dokładne, przydatne informacje, które mogą wykorzystać w codziennym życiu; 

  • Twórz treści edukacyjne, które pomagają odbiorcom docelowym zrozumieć Twoje produkty i usługi oraz uczą ich czegoś praktycznego i wartościowego. 

Kuszące jest korzystanie z automatycznych narzędzi, takich jak generatory treści oparte na sztucznej inteligencji. Przyspieszy to na pewno Twoje  działania marketingowe, ale dla większości firm jest to często popełniany błąd. Ludzie potrafią odróżnić treści napisane przez komputery od treści stworzonych przez prawdziwych ludzi. Odbiorcy  preferują  rozmawiać z prawdziwymi ludźmi stojącymi za markami czy firmami.

Nie zapomnij wzmocnić swojego zespołu obsługi klienta. Twój zespół wsparcia jest na pierwszej linii frontu, codziennie rozmawia z klientami i musi uzupełniać historie i wiadomości, które udostępniasz w swoich kampaniach marketingowych. Aby pomóc zespołowi wsparcia, upewnij się, że są świadomi Twoich strategii i kampanii  marketingowych. Niech wiedzą o nich wcześniej a w razie konieczności otrzymają odpowiednie szkolenie. Niech Twój storytelling będzie obecny w każdym punkcie kontaktu z grupą docelową.  Ludzie pragną autentycznych interakcji. Jeśli Twoja marka wypełni tę potrzebę poważnie i uczciwie, szybciej rozwiniesz swój biznes.

PODEJMIJ (INTER) AKCJE

Interaktywne treści będą nadal zyskiwać na popularności.Ankiety i quizy pozostają udanymi haczykami w kampaniach marketingowych i niezbędnymi narzędziami, które należy wziąć pod uwagę w strategii marketingowej na 2022 r. Quizy i ankiety powinny być lekkie, zabawne, możliwe do udostępnienia i przede wszystkim szybkie. Z jednej strony będziesz bawić klientów, ale z drugiej otrzymasz wiele cennych informacji. Poza quizami i ankietami istnieje całe mnóstwo innych wartościowych sposobów tworzenia interakcji, w tym raporty, przewodniki, infografiki, interaktywne e-booki i krótkie filmy. Możesz nawet wbudować interakcję w witrynę swojej firmy.

Zyskaj osobisty charakter

Marketing i reklama skoncentrowana na odbiorcach dostosowana do grupy docelowej stają się coraz ważniejsze. Oznacza to nie tylko tworzenie i udostępnianie odpowiednich treści. Musisz także wiedzieć, gdzie, kiedy i jak udostępniać treści, aby wyróżnić się w szumie marketingu i wszechobecnej reklamy.

marketing trendy 2022

Marketing prywatności

Ludzie stają się coraz bardziej świadomi swojej prywatności. Marki takie jak Apple uczyniły marketing prywatności znaczną częścią swojej ogólnej strategii marketingowej i z powodzeniem przekonująco odróżniają swoje produkty od konkurencji. Nie powinieneś ignorować tego trendu, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność.

Wiele przykładów nieautoryzowanego, tajnego gromadzenia danych w Internecie i aplikacjach mobilnych doprowadziło wiele osób do nieufności wobec technologii i marek. Wspólnie konsumenci i organy regulacyjne domagają się lepszej polityki prywatności. Pociągnęli marki do odpowiedzialności za to, w jaki sposób zbierają i wykorzystują dane. Wielkie korporacje, takie jak Facebook, zostały umieszczone pod lupą, ponieważ wykazały się wielokrotnym lekceważeniem prywatności użytkowników. Od kilku lat głośno mówi się o polityce przejrzystości. W 2022 r. trend ten będzie się nasilał. 

Pliki cookie: Początek końca

Jeśli chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces w 2022 r., musisz przyjąć niezawodne narzędzia i technologie w celu ochrony prywatności. Spodziewaj się jednak, że pliki cookie zostaną całkowicie wycofane w ciągu najbliższych kilku lat. Pliki potocznie nazywane ciasteczkami,  to małe fragmenty danych, takie jak nazwa użytkownika i hasło przechowywane w pliku tekstowym. Służą one do identyfikacji urządzenia, z którego korzysta osoba po zalogowaniu się do Internetu. Przeglądarki internetowe używają plików cookie głównie do zapisywania, śledzenia i personalizowania informacji o sesji każdej przeglądarki na stronie internetowej.

Wprowadź automatyzacje

Marki odnoszące sukcesy  inwestują w automatyzację marketingu. Technologia sztucznej inteligencji i postępy w nauce o danych pozwoliły specjalistom tej dziedziny analizować zachowania zakupowe, historię przeglądania i inne informacje w celu personalizacji kampanii marketingowych i reklamowych. Zamiast więc wyświetlać ogólne i natrętne reklamy, które męczą ludzi i powodują brak zainteresowania, a także budzą nieufność, twórz bardziej osobiste, unikalne taktyki marketingowe i reklamowe dostosowane bardziej do zainteresowań Twoich potencjalnych odbiorców. 
Sztuczna inteligencja potrafi już analizować i przewidywać następny ruch klienta. Technologia AI  kieruje reklamy, produkty lub usługi dokładnie wtedy, gdy potencjalny klient chce lub ich potrzebuje.  Takie podejście może stworzyć silną lojalność i realną korzyść   dla finalnych  odbiorców.

VR marketing

Rozwój AR i VR

Prawdopodobnie słyszałeś zdanie: "obraz jest wart 60 000 słów". I tak się składa, że to prawda. Smartfon stał się popularny, ponieważ jest narzędziem wizualnym. To właśnie smartfony napędzają rozwój znanych sieci społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube czy TikTok. W ciągu ostatnich kilku lat obserwuje się także rosnący nacisk na technologie wizualne, które łączą świat rzeczywisty ze światem cyfrowym (Augmented Reality, znany jako AR) i technologiami optycznymi opartymi wyłącznie na świecie cyfrowym (Virtual Reality, znany jako VR). Technologie AR i VR istnieją co prawda już od dawna, ale dopiero w ciągu ostatnich kilku lat istotnie wzrosło zainteresowanie technologiami generującymi sztuczne otoczenie. Nie bez znaczenia na ich rozwój miała pandemia koronawirusa. Ludzie musieli znaleźć nowe sposoby na utrzymanie więzi społecznych i coraz częściej polegali na narzędziach cyfrowych.

Dla przykładu Snapchat i Instagram Stories odnotowały znaczący wzrost liczby użytkowników w głównej mierze dzięki popularnym filtrom AR i VR. Chociaż możesz nie być gotowy na dodanie technologii wizualnych do swojej strategii marketingowej, powinieneś zacząć myśleć o sposobach rozszerzenia taktyki, aby korzystać z tych narzędzi. Technologia AR i VR wpłynie na strategie marketingowe w przyszłości, a wiele odnoszących sukcesy firm przyjęło już ten trend. Badanie przeprowadzone przez NielsenIQ wykazało, że dwie trzecie osób twierdzi, że chciałoby spróbować użyć technologii AR w codziennych zakupach online. Niektóre  firmy opracowały już  funkcję „wirtualnego przymierzania”, umożliwiającą swoim klientom wirtualne testowanie próbek makijażu lub odzieży przed dokonaniem zakupu. Wszystkie te nowatorskie funkcje oznaczają ogromną wygodę konsumenta. A który klient nie lubi czegoś szytego na miarę i spersonalizowanego?

Wyszukiwanie wizualne

Wyszukiwanie wizualne to już ogromna branża, ale w ciągu najbliższych kilku lat będzie rosła jeszcze szybciej. Przewiduje się, że do 2025 r. wartość usług rozpoznawania wizualnego  przekroczy  40 miliardów dolarów. Jeśli podoba Ci się mebel, ale nie wiesz, kto go produkuje i gdzie  możesz go kupić, zrób  zdjęcie, a Google Lens pomoże Ci go znaleźć. Wyszukiwania wizualne są optymalnym narzędziem dla wyszukiwań produktów, takich jak odzież, obuwie czy  wystrój domu. Specjaliści do spraw marketingu  mogą korzystać z algorytmów wyszukiwania obrazów online, generując dokładny produkt lub dostarczając rekomendacje. 
Pokolenie X i młodsi Millenialsi szybko dostrzegli zalety tej  technologii. Jeśli chcesz zatem dotrzeć do szerszego grona odbiorców, nie możesz zignorować tego trendu. Wbuduj taktykę wyszukiwania wizualnego w swoją strategię marketingową. Pinterest i Instagram (dzięki algorytmowi Eksploruj/Odkryj) to potężne kanały, które mogą pomóc Ci wykorzystać i eksperymentować z tym trendem.

marketing trendy 2022

Krótkie filmy

W ciągu ostatnich kilku lat TikTok z platformy rozrywkowej przeobraził się w gigantyczną maszynę marketingową. Coraz więcej firm dostrzega potencjał aplikacji, ale czy TikTok jest jedynym sposobem na wykorzystanie krótkich filmów? Zachęcamy do zapoznania się z naszym ebookiem "TIKTOK marketing". Jego darmowy fragment możecie pobrać tutaj

TikTok nie jest jedyną platformą do krótkich filmów. Ale doświadczeni specjaliści ds. marketing  czerpią wiedzę z platformy i jej viralowych trendów. Pandemia skłoniła wielu z nas do pozostania w domu. Brak dostępu do zaawansowanych narzędzi służących do generowania efektownych kampanii marketingowych i reklamowych skłonił firmy do zastanowienia się, w jaki sposób dotrzeć do swoich odbiorców. Odpowiedzią stały się właśnie platformy  proponujące przekaz treści za pomocą krótkich materiałów video. A dlaczego krótkie formy stały się tak popularne? Krótkie filmy pasują do naszego szybkiego trybu życia, minimalnych okresów uwagi i potrzeby natychmiastowego  i łatwego konsumowania treści. Ponieważ fani pochłaniają  materiały  za pośrednictwem swoich urządzeń mobilnych, gdy są np. w podróży, im krótsza zawartość, tym lepiej.

trendy marketing 2022

Treść jest nadal najważniejsza

W dzisiejszych czasach nietrudno rozpraszać się trendami i panującą modą. Są jednak rzeczy stałe, fundamentalne, o których firmy często zapominają. Przykładem jest tutaj treść. Dobrze dobrana i wyprodukowana jest trwała i angażuje potencjalnych odbiorców. Ale jak wszystko inne również podejście do treści ewoluowało w ciągu kilku ostatnich lat. Ludzie stali się bardziej selektywni. Baczniej zwracają uwagę na to, co czytają i udostępniają. Skrupulatnie wybierają także platformy, z których korzystają na co dzień. Ta zmiana w zachowaniach klientów implikuje dostosowanie sposobu, w jaki firmy tworzą, udostępniają i promują swoje treści.

Od kilku lat dominującą rolę odgrywają treści video i ten trend z pewnością nie zmieni się w najbliższym czasie. Można spodziewać się, że materiały wizualne będą wciąż nabierać na znaczeniu w zestawie narzędzi marketingowych. Biorąc to pod uwagę największym wyzwaniem dla firm będzie optymalizacja tego typu treści. Na szczęście produkcja wideo nie jest już takim wyzwaniem  jak przed laty. To, co zajęłoby tygodnie pracy wieloosobowego  zespołu, może teraz zrobić jedna osoba za pomocą kilku kliknięć i dostępu do takich  narzędzi  jak Adobe Spark Video czy  InVideo.

trendy marketing 2022

Moc mikro-influencerów

Zmęczenie mediami społecznościowymi stało się faktem. Influerencerem może być już każdy, nie każdy jednak jest godny zaufania. Ludzie stali się bardziej ostrożni w kwestii rekomendacji i promocji kierowanych przez influencerów. Niemniej jednak ta wada influencer marketingu ma również swoje zalety. Otworzyło to przed firmami możliwość wykorzystania tzw. mikro-influencerów. W przeciwieństwie do celebrytów, którzy często mają miliony obserwujących, mikro-influencerzy mają zazwyczaj od 1000 do 100 000 obserwujących. Jednak mniejsza liczba obserwujących, jest zrównoważona przez silniejsza zaangażowanie odbiorców.

Od 2020 roku w mediach społecznościowych wskaźniki zaangażowania mikro-influencerów wzrosły średnio o 130%. Sukces ten można przypisać kilku czynnikom:

  • Widzowie są teraz bardziej świadomi, że celebryci –  influencerzy są często odseparowani od rzeczywistego świata.  Nadają z rezydencji wartych milion dolarów i często narzekają na problemy pierwszego świata. Ludziom coraz trudniej jest odnieść się do tych problemów;
  • Mikro-influencerzy zazwyczaj są bardziej podobni do swoich obserwujących. Są  mniej onieśmielający a ich przekazy są łatwiejsze do zrozumienia;
  • Mikroinfluencerzy instynktownie zdają sobie sprawę z tego, co powiedzieć, kiedy powiedzieć, jak przekazać swoje przesłanie;
  • Ponieważ mają mniejszą liczbę obserwatorów, mikro-influencerzy są bardziej zaangażowani i tym samym bardziej zaangażowani są także ich obserwujący;
  • Mikro-influencerzy są również mniej kosztowni. Ich ceny są przystępne, łatwiej z nimi pracować, a większość z nich może szybko tworzyć treści. Pomaga to marketerom i małym firmom dostarczać treści do właściwych odbiorców docelowych na czas.
trendy marketing 2022

Treści audio (w tym podcasty)

Podcasty nie są nowym narzędziem, ale przez długi czas osiągały tylko niszową publiczność. Dziś podcasty stały się skutecznym kanałem marketingowym dla wielu marketerów i firm. Podcasty są atrakcyjne, ponieważ zazwyczaj nie wymagają dedykowanego sprzętu ani czasu produkcji. Jeśli Twoja marka tworzy już treści wideo, możesz szybko przekształcić je w odcinek audio. Możesz też tworzyć krótkie fragmenty tych treści do dystrybucji na Twitterze, LinkedIn, Facebooku i innych sieciach społecznościowych.

WYSZUKIWANIE GŁOSOWE

Siri, Alexa i Asystent Google zwiększają swój  udział w rynku. Młodsi konsumenci korzystają już  z wyszukiwania głosowego.  Można się spodziewać, że inne grupy demograficzne w 2022 r. zrobią to samo. Rozmowa z komputerem czy smartfonem nie jest już niczym nadzwyczajnym. . Ludzie pytają o drogę, planują połączenia, otrzymują zalecenia żywieniowe i sprawdzają pogodę. Jako właściciel firmy możesz śmiało wykorzystać ten trend, dodając wyszukiwanie głosowe do swojej strategii marketingowej. Można na przykład  tworzyć zawartość w formacie pytań i odpowiedzi (FAQ). Wyszukiwarki takie jak Google mają specjalne operatory wyszukiwania, które pomagają indeksować tego typu treści

trendy marketing 2022

Reklama natywna

Reklama natywna jest formą nieinwazyjnej reklamy, która tworzy nierozerwalną część treści publikowanych na kanałach społecznościowych czy innych formułach medialnych. Niestety z uwagi na brak wiedzy i doświadczenia w branży marketingowej często utożsamiana jest błędnie z lokowaniem produktu czy artykułem sponsorowanym. Popularność reklamy natywnej rośnie z roku na rok i zyskuje coraz to szersze grono zwolenników. Zadaniem tego typu formy jest nienachalne i nieinwazyjne reklamowanie produktu czy usługi. Ważne, aby aspekt marketingowy w tym przypadku nie był dominujący. Reklama powinna być subtelna i delikatna. Warto podkreślić, iż reklama natywna to nie tylko forma pisana. Z powodzeniem może mieć zastosowanie w formie zdjęcia, grafiki czy wideo.

Wiele osób zapewne pamięta sławne selfie z Oscarowej gali z 2014 r. Z pozoru tylko spontaniczne zdjęcie, w rzeczywistości reklama Samsunga Galaxy Note 3, która w niespełna 24 godziny wygenerowała blisko 32,8 miliona wyświetleń. Kampania reklamowa kosztowała blisko 20 milionów dolarów i z całą pewnością można stwierdzić, że tradycyjna reklama nie zapewniłaby Samsungowi takich wyników.

Treści sposorowane

Post sponsorowany to wysokiej jakości, często ekskluzywna treść sponsorowana przez markę. Jednym ze skutecznych sposobów realizacji tej strategii jest „promowanie” organicznego postu. Na przykład możesz wziąć określoną treść (np. artykuł na blogu lub post na Instagramie) i udostępnić ją szerszej publiczności za pośrednictwem płatnych treści. Sponsorowane posty są również opłacalne. Jeśli treść odniosła sukces organiczny, ukierunkowane, oparte na danych płatne kampanie reklamowe mają większe szanse na pozytywny zwrot z inwestycji (ROI). Marketerzy i właściciele firm zyskują, zmniejszając koszty i zwiększając liczbę wyświetleń, podczas gdy konsumenci czerpią korzyści z oglądania treści o wyższej jakości.

trendy marketing 2022

Koncentracja na mniejszej liczbie platform mediów społecznościowych

Opracowując strategię mediów społecznościowych, musisz najpierw określić, które platformy mediów społecznościowych są odpowiednie dla Twojej marki, odbiorców i krytycznych komunikatów. I chociaż kuszące jest, aby być wszędzie, musisz wybrać te platformy, które preferują Twoi docelowi odbiorcy. Pozwoli to zaoszczędzić czas i pieniądze.

Aby znaleźć odpowiednie platformy, zbadaj i zidentyfikuj swoich klientów oraz preferowane przez nich sieci społecznościowe. Pomoże Ci to zbudować  skoncentrowaną i skuteczną strategię marketingową.

trendy marketing 2022

Marketing odpowiedzialny społecznie

Nieoczekiwane skutki gospodarcze i ciągłe zmiany w ciągu ostatnich kilku lat znacząco przeobraziły sposób, w jaki ludzie zachowują się w Internecie i jakie relacje łączą ich z markami. Odbiorcy są bardziej wymagający i krytyczni wobec tego, jak firmy reagują na kryzysy i traktują pracowników oraz swoich klientów. Co istotne, większość konsumentów woli kupować produkty i usługi od społecznie odpowiedzialnych i świadomych marek. Kwestie ekologii czy społeczeństwa jeszcze nigdy nie były tak istotne w prowadzeniu biznesu.

marketing trendy 2022

Niewymienialny token

NFT (Non-Fungible Token) - niewymienialny token to jeszcze, póki co nisza technologiczna, która małymi kroczkami zyskuje na popularności. Jeśli słysząc NFT od razu kojarzycie je z kryptowalutami, Wasze wrażenie nie jest mylne. Niewymienialne tokeny bazują bowiem na tym samym mechanizmie (blockchain). NFT jest unikatowym, cyfrowym certyfikatem, który jest swoistym aktem własności. Potwierdza, że coś w cyfrowym świecie należy do Was.

Niewymienialne tokeny pojawiają się tam gdzie rozrywka, technologia czy nawet influencerzy. W ubiegłym roku  marki, takie jak Coca-Cola czy Dolce & Gabbana , wypuściły markowe przedmioty kolekcjonerskie NFT. Spodziewać się można, że i w tym roku zobaczymy więcej firm tworzących markowe tokeny za pośrednictwem NFT. Tokeny otwierają  nowy kanał poprawy relacji z klientami poprzez oferty specjalne / ograniczone (rzadkość jest znacząca w przypadku NFT) i mogą zmienić stałego klienta w zagorzałego fana. Chociaż większość plików NFT to obrazy lub pliki audio, ludzie znajdują kreatywne zastosowania dla tej technologii.Przykładem może być sprzedaż cyfrowej nieruchomości za sumę 2,6 mld dolarów. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać strategię NFT. Nie jest ona co prawda  odpowiednia dla każdej firmy, ale wiele z nich może znaleźć kreatywne sposoby eksperymentowania z tą technologią.

marketing trendy 2022

Platforma linkedin

Większość firm zignorowała LinkedIn i skupiła swoją uwagę na innych sieciach społecznościowych. Pandemia zmusiła wielu pracowników do pracowania z domu, ale jednocześnie otworzyły się wrota możliwości zdalnego zatrudnienia. Platforma LinkedIn zdaje się doskonale wpasowywać w ten trend. Coraz więcej profesjonalistów publikuje i czyta treści na LinkedIn. Co zaskakujące, marketerzy i marki odkryły, że LinkedIn często ma większy zasięg niż sieci Twittera, Instagrama czy samego Facebooka. Jeśli nie eksperymentujesz z LinkedIn, tracisz potencjalnie ważny kanał.

Marketing szybko się rozwija. Nowe trendy, technologie, sieci społecznościowe i taktyki wymagają nowych strategii. Właściciele firm i marketerzy, którzy dostosują się do tych zmian, będą się rozwijać, nawet jeśli i rok 2022 przyniesie  chaos.