STORYTELLING – SEKRET SUKCESU CONTENT MARKETINGU

STORYTELLING – SEKRET SUKCESU CONTENT MARKETINGU

Marketing to opowiadanie historii. Historie pomagają kształtować przekonania, a także pomagają ludziom zapamiętać rzeczy, które chcesz, aby zapamiętali. Autentyczne i fascynujące historie, opowiedziane w ramach strategii content marketingu, pomagają budować markę. Storytelling jest dziś ważny jak nigdy wcześniej. Opowiadane historie są tym, co wyróżnia jedną firmę na tle innych. Są tym, co przyczynia się do poczucia wspólnoty wokół produktu czy usługi, jakie dana firma oferuje. I wreszcie — są także tym, co przyjemnie się słucha i czego chce się słuchać więcej.  

storytelling

STORYTELLING

Storytelling to coś więcej niż tylko opowiadanie historii. Chodzi tutaj bardziej o to co ludzie, czyli nasi potencjalni odbiorcy, myślą i czują w momencie jej słuchania. Ludzie uwierzą w każdą historię, jeśli emocje, które z niej czerpią, są wystarczająco silne. Oznacza to, że marketerzy ponoszą  odpowiedzialność za prawidłowe korzystanie z tego potężnego narzędzia, jakim jest storytelling. 

 

Storytelling - co to jest?

Ale zacznijmy od samego początku. Storytelling to w tłumaczeniu na język polski nic innego jak „opowiadanie historii”. Ma ono  na celu wywołanie w odbiorcy określonych emocji, co w konsekwencji zwiększa świadomość marki. Popularność storytellingu rośnie z roku na rok i nie ma się co dziwić. Wydaje się, że zwykłe komunikaty marketingowe odchodzą już do lamusa, podczas gdy dla zwykłego odbiorcy liczy się już coś więcej. Takie „opowiadanie historii” zdaje się doskonale wpasowywać w marketingowe trendy

Marketing opowiadania historii wykorzystuje narrację do przekazywania odbiorcom pewnej wiadomości. Przekaz powinien sprawić, że widz poczuje coś, co skłoni go do działania. Jest uważany za formę sztuki wymagającą kreatywności, praktyki i umiejętności. Co prawda nie jest to prosta  taktyka do wykorzystania w strategii marketingowej. Jest to bardziej ciągły proces, który rozwija Twoją markę i sprawia, że wyróżniasz się z tłumu, łącząc się z odbiorcami na  głębszym poziomie.Storytelling  to proces wykorzystywania faktów i narracji do komunikowania się i przekazywania określonych wiadomości odbiorcom. Historie ukazywane są  poprzez słowa i działania. Pobudzają  aktywną wyobraźnię słuchacza i obejmują dwukierunkową interakcję między marką  a jednym lub więcej słuchaczami. Storytelling umożliwia odbiorcom wizualizację elementów historii na podstawie ich własnych  doświadczeń i emocji. 

CZYM JEST SOCIAL MEDIA STORYTELLING?

Jak wspomniano wcześniej, historie pojawiają się w formatach wykraczających poza to, co widzisz w książkach lub filmach. Obecnie ludzie tworzą wiele historii w sieciach społecznościowych. Ktoś publikuje na Facebooku status o tym, jak stał się odnoszącym sukcesy marketerem. Albo kompozytorka opowiada historię swojej najnowszej piosenki na vlogu na Youtube. Oba te przypadki są opowieściami. Dokładniej, jest to storytelling w mediach społecznościowych.

Opowiadanie historii w mediach społecznościowych to nic innego jak  korzystanie z platform mediów społecznościowych do opowiadania historii o swojej marce, produktach lub czymkolwiek, co ma na celu zafascynowanie odbiorców. Storytelling  w mediach społecznościowych to nie tylko kolejna taktyka sprzedaży produktów lub usług. Narzędzie to pozwala wyeksponować swoją markę odbiorcom i przekazać im, o co w tym wszystkim tak naprawdę  chodzi. 
Zwykle czytamy historie, które mają specyficzne cechy, takie jak początek, środek i koniec z punktem kulminacyjnym lub konfliktem. Zazwyczaj opowiadania  przekazują jakąś lekcję moralną, myśli, przekonania lub filozofię o świecie i ludziach. Storytelling w marketingu w mediach społecznościowych nie jest wyjątkiem.  Jeśli opowiadasz  tylko po to, aby coś sprzedać, Twoja historia prawdopodobnie będzie tylko nachalną promocją.  Bądź pewny, że nie uderzą one  w publiczność i nie zrobią na nich żadnego wrażenia. 

#StayHomeSaveLives

Doskonałym przykładem właściwego użycia narzędzia, jakim jest storytelling była kampania Google #StayHomeSaveLives. Większość osób używała tego hashtagu, pozostając w domu i wspólnie walcząc z pandemią. Nie było w tym nic wyjątkowego. Tego typu hashtagi nawołujące do pozostania w domu pojawiały się dosyć często.
Jednak firma Google poszła o krok dalej — połączyła hashtag z inspirującą historią, którą podzieliła się na swoich kanałach społecznościowych. Historia przedstawia, jak ludzie na całym świecie starają się pomóc pracownikom służby zdrowia. Zachęca ludzi do pozostania na kwarantannie i zachowania dystansu społecznego w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa.

storytelling

Dlaczego storytelling w mediach społecznościowych jest taki ważny? Łączenie się z innymi ludźmi jest najwyższą formą komunikacji. A kluczem do sukcesu jest właśnie dobrze opowiedziana historia. Storytelling jest wyzwalaczem komunikacji i dlatego to tak bardzo potężne narzędzie marketingowe.

storytelling

Jak opowiadać historie w mediach społecznościowych?

Historie pozwalają nam zmienić postrzeganie marki  i łatwo nawiązywać kontakty z klientami. Jak jednak możemy wykorzystać w tym przypadku media społecznościowe? Oto kilka sposobów, aby wykorzystać storytelling na trzech popularnych platformach społecznościowych. 

FACEBOOK

Ponieważ Facebook nie ogranicza liczby znaków w postach,  możesz swobodnie opowiedzieć swoją historię, nawet ze szczegółami. Zamiast tylko wspomnieć czy wymienić w punktach, rozwiń swoją historię. Wyczerpująco opisz, przedstaw i wyjaśnij. Nie ograniczaj się. Nie próbuj na siłę sprzedać nowych produktów czy kierować ruchu na swoją witrynę. Po prostu napisz, co masz do powiedzenia. 
Świetnym przykładem storytellingu  na Facebooku jest strona Humans of New York. Ich posty są inspirujące i angażują ogromną liczbę swoich odbiorców. 

storytelling
INSTAGRAM

Storytelling na Instagramie to bardziej wizualizacji historii, opowiadanie jej przy pomocy zdjęć, obrazów. Upewnij się, że kompozycja zdjęć jest poprawna i na temat. Myśl nieszablonowo. Podejdź do opowiedzenia swojej historii kreatywnie. Dodaj swojemu profilowi oszałamiającego wyglądu. Opowiedz historie,  które wiążą się z wartościami, misją i celem Twojej  marki. Niezależnie od tego, czy korzystasz z Instagrama jako konta osobistego, czy firmowego, chcesz rozwinąć silną obecność marki, która reprezentuje to, co Cię pasjonuje w życiu. Dobre, spójne wizualne  historie to lepsze rozwiązanie niż  przeciętne treści publikowane dziś w Internecie. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę ludzi i zbudować publiczność online, która jest podekscytowana wiadomością od Ciebie, musisz użyć sprawdzonych metod i wykazać się kreatywnością w sposobie dzielenia się swoimi pomysłami. 

Marketing nie polega już na tym co robisz, ale na tym jaką historię chcesz opowiedzieć.

-Seth Godin

Fascynująca historia może naprawdę przyciągnąć uwagę ludzi. W tym genialnym przykładzie wspomniano  historyczną  rywalizację pomiędzy kultowymi włoskimi markami Lamborghini i Ferrari, o której jestem pewien, że niewielu fanów tych sportowych samochodów kiedykolwiek słyszało.

storytelling
YOU TUBE

Czy wiesz, że 85% internautów  USA oglądało treści wideo co miesiąc? Nic dziwnego, wideo to przyszłość marketingu. Może przyciągnąć uwagę ludzi bardziej niż treść pisana.Chcąc przekazać swoją historię możesz zacząć od serii filmów o swojej firmie, pracownikach czy klientach. Pamiętaj, aby  treści były  wystarczająco interesujące dla widzów. Twoje filmy nie muszą być długie. Ważniejsza jest w tym przypadku jakość materiałów, które udostępniasz. 

Oto, jak Microsoft pielęgnował ducha Pride, gdy  zespół Microsoft mówił o wsparciu osób LGBTQ +. 

storytelling

Zoptymalizuj swoją kampanię storytelling w social mediach - 6 cennych wskazówek

Omówmy niektóre z najlepszych wskazówek i praktyk dotyczących strategii storytelling, które powinieneś zastosować, aby odnieść sukces kampanii w mediach społecznościowych.

1. POZNAJ SWOICH ODBIORCÓW

Zanim napiszesz historię, zadaj sobie pytanie: Kim są Twoi odbiorcy? Kto zaangażuje się  najbardziej? Musisz zrozumieć swoich odbiorców, aby stworzyć fascynującą historię. Najlepszym sposobem na zrozumienie słuchaczy jest stworzenie avatara swojego potencjalnego  klienta. Da Ci to  podstawę do podzielenia się  historią, która wchodzi w interakcję ze słuchaczami, czytelnikami lub widzami. Dane i analizy będą tutaj Twoimi sprzymierzeńcami! Dokonaj analizy działalności w social mediach, zobacz, jak działają Twoje posty. 

PRO TIP

Skorzystaj z narzędzi, które umożliwią Ci analizę Twojej aktywności we wszystkich kanałach jednocześnie. Da Ci to z pewnością szerszy obraz tego co robisz.

2. Stwórz długą historię

Przed opracowaniem historii spójrz na swoje plany biznesowe, zarówno te krótko — jak i długoterminowe. Aby stworzyć całą historię swojej firmy, poszczególne historie powinny być przekazywane w różnym  formacie, np. w postaci  klipów, postów w mediach społecznościowych czy  zdjęć. Zaangażujesz swoich odbiorców na dłuśzy czas.  

PRO TIP

Unikaj częstych zmian motywów lub czy szablonów. Potrzeba czasu, aby odbiorcy rozpoznali i połączyli Twoją markę z tematami, które próbujesz przekazać. Wygląd przekazywanych treści powinien być spójny.

3. Pisz jak pisarz

Nawet jeśli nie masz doświadczenia w pisaniu lub masz bardzo niewielkie, w dalszym ciągu  masz szansę  stworzyć fabułę, z którą każdy Twój odbiorca z chęcią się zapozna. 

PRO TIP

Dodaj clifhanger do Twojego nagłówka. Twoi odbiorcy z pewnością będą chcieli zapoznać się z Twoją historią.

4. nadaj sens swojej historii

Zwykła historia może być jedynie wystarczająca do polubienia Twojego postu. Ot tak. Ktoś da Ci lajka i pójdzie dalej. Jeśli chcesz, aby odbiorcy zostali z Tobą na dłużej nadaj sens swojej historii. Silne emocje  mogą zbudować równie silne więzi z Twoją marką. Spróbuj zatem dowiedzieć się co ma znaczenie dla Twoich potencjalnych klientów. 

5. Używaj narzędzi dostępnych na platformach społecznościowych

Storytelling jest o wiele łatwiejszy jeśli będziesz używać narzędzi, jakie mają do zaoferowania poszczególne platformy. Instagram Reels czy Facebook Story to tylko przykłady. Używaj ich do woli. Każde z tych narzędzi pozwala tworzyć w czasie rzeczywistym z niezliczoną ilością filtrów i efektów. Jest to warte Twoich wysiłków, zwłaszcza jeśli Twoją grupę docelową tworzą milenialsi i pokolenie Z. 

6. Wykorzystaj archetypy

Oto 3 rodzaje technik storytellingu  w mediach społecznościowych, które przyciągają najwięcej uwagi: 

1. Synekdocha — figura stylistyczna polegająca na zastąpieniu nazwy całości lub ogółu przedmiotów nazwą części, lub jednego przedmiotu, np. dach zamiast dom, albo na odwrót, np. czworonóg zamiast koń. Dla przykładu Airnb do opowiedzenia swojej historii wykorzystuje zdjęcia i doświadczenie swoich klientów. Sprawiają, że ich storytelling jest bardziej wiarygodny, a co za tym idzie budzi większe zaufanie do marki. 

2. Pochodzenie — to najbardziej klasyczny sposób na opowiadanie historii. Od początku Twoi odbiorcy są włączenie w jej tworzenie. Kluczową rolę odgrywają tutaj interakcje i potrzeby Twojej grupy docelowej. Daj im to, co chcą przeczytać. 

3. Spoilery – jest to szybkie podsumowanie elementu zaskoczenia lub kulminacji historii, aby zaintrygować publiczność do pełnej lektury. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy są integralną częścią Twojej firmy. Nie możesz oczekiwać, że Twoja historia odniesie sukces, jeśli jest nieistotna dla odbiorców.

Aby publiczność poczuła się zaangażowana w Twoją historię i poczuła się jej częścią, twórz treści, do których Twoi odbiorcy mogą się odnosić, komunikuj się z nimi w mediach społecznościowych, regularnie aktualizuj i dziel się swoimi historiami. I nie tylko swoimi.

Storytelling to sztuka. To coś więcej niż prosta historia spisana na kartce papieru.  Na szczęście masz wiele innowacyjnych sposobów na tworzenie tych niezapomnianych. Inspiruj. Dziel się Twoją codziennością, historiami Twoich klientów. Twórz emocje, bo tylko w ten sposób jesteś w stanie zaangażować swoją publiczność. 

Jakie Ty i Twoja firma macie historie do opowiedzenia? Podziel się z nami w komentarzu.  

INSTAGRAM