Instagram Marketing: Kompletny przewodnik dla małych firm na 2022 rok

Instagram Marketing: Kompletny przewodnik dla małych firm na 2022 rok

Filmy i zdjęcia zmieniły sposób, w jaki firmy pojawiają się  na rynku. Instagram, Twitter, Facebook, TikTok i inne popularne sieci społecznościowe stworzyły nowe możliwości dla przedsiębiorców, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Chociaż wielu z nich eksperymentowało z Twitterem czy Facebookiem, wciąż stosunkowo niewiele firm pojawia się na Instagramie czy TikToku. Instagram marketing nie jest taki straszny, jak się może wydawać. Aby ułatwić Ci przejście przez kolejne etapy, stworzyliśmy ten krótki poradnik. 

Niedawno opublikowaliśmy także kompletny przewodnik dla  firm po marketingu na TikTok. Darmowy egzemplarz rozdziału możesz odebrać tutaj
Oto wszystko, co musisz wiedzieć, aby realizować strategię marki i wprowadzać ją na rynek poprzez  Instagram. 

tik tok marketing

TIKTOK MARKETING

Pierwszy w Polsce tak kompletny poradnik o tym jak wykorzystać siłę TikToka w swojej kampanii marketingowej. Przeczytaj i dowiedz się, jakim  potężnym narzędziem się platforma. Pozyskaj nowych klientów i bądź zawsze o krok od swojej konkurencji!

Co to jest instagram?

Instagram jest jedną z największych sieci społecznościowych na świecie, z ponad 1 miliardem aktywnych użytkowników miesięcznie. To miejsce, w którym ludzie udostępniają filmy, zdjęcia i relacje. Portal społecznościowy ze względu na swój szeroki zasięg oferuje firmom możliwość wprowadzania na rynek swoich produktów i usług w przyjazny, autentyczny sposób. Wszystko to  bez angażowania się w taktyki twardej sprzedaży.

Instagram może pomóc Twojej firmie zwiększyć świadomość marki i wprowadzić nowe produkty czy  usługi. Według portalu każdego miesiąca blisko 130 milionów kont angażuje się w treści zakupowe.

 

Jak działa instagram?

Instagram jest znany z narzędzi do edycji zdjęć w aplikacji, hashtagów i Instagram Stories — krótkich filmów, które możesz opublikować na swoim profilu. Platforma nadal się rozwija i nie odstaje od konkurencji. W ostatnim czasie dodano Instagram Reels (krótkie filmy podobne do filmów na TikTok) i Instagram MarketPlace (miejsce, gdzie firmy mogą  sprzedawać). Jeśli chcesz, aby Twoja marka odniosła sukces na tej platformie, musisz koniecznie skorzystać z tych funkcji.

Instagram marketing

TYPY KONT NA INSTAGRAMIE

Instagram ma trzy typy kont. Wymieniliśmy zalety i wady każdego typu konta, aby pomóc Ci wybrać takie, które najlepiej pasuje do Twojej firmy.

KONTO OSOBISTE — jest to konto podstawowe, które nie jest odpowiednim wyborem dla przedsiębiorstw czy twórców 

Zalety: 

  • Zawiera wszystkie podstawowe funkcje, takie jak Instagram Stories, inFeed, Reels i IGTV;
  • Konto może być publiczne i prywatne;
  • Może być zweryfikowane;
  • Może zawierać linki do strony internetowej lub biografii

Wady: 

  • Brak zaawansowanych funkcji, takich jak statystyki lub analizy;
  • Brak informacji kontaktowych;
  • Nie można zarabiać za jego pomocą
 
KONTO TWÓRCY — jest to profesjonalne konto odpowiednie dla twórców treści i osób publicznych, które chcą promować oryginalne treści lub współpracować z innymi markami. 

Zalety: 

  •  Zawiera wszystkie funkcje konta osobistego;
  • Może być zweryfikowane;
  •  Może dodawać linki do Instagram Stories, jeśli konto jest zweryfikowane lub masz ponad 10 000 obserwujących;
  •  Dostęp do Studia twórców na komputerze;
  •  Dostęp do narzędzi powiązanych z marką;
  •  Bezpośrednie filtry wiadomości i szybkie odpowiedzi, aby lepiej komunikować się z fanami / markami;
  •  Możliwość zarządzania i tworzenia promocji;
  •  Możliwość wyboru kategorii twórcy

Wady:

  • Konto nie może być prywatne;
  • Zezwala tylko na jeden link do strony na Facebooku
KONTO FIRMOWE  —  Jest to profesjonalne konto dostosowane do potrzeb firm i ma bardziej zaawansowane funkcje niż konto twórcy. To  konto, które powinieneś wybrać dla swojej firmy! 

Zalety:

  • Zawiera wszystkie funkcje konta osobistego;
  • Możliwość weryfikacji;
  • Możliwość dodania linków do Instagram Stories, jeśli konto jest zweryfikowane lib masz ponad 10 000 obserwujących;
  • Dostęp do studia twórców na komputerze;
  • Dostęp do narzędzi powiązanych z marką; 
  • Możliwość umieszczenia danych kontaktowych i biznesowych;
  • Możliwość wyświetlania reklam;
  • Możliwość wyboru kategorii biznesowej;
  • Bezpośrednie filtry wiadomości i szybkie odpowiedzi dla lepszej komunikacji z fanami/obserwatorami/markami;
  • Możliwość zarządzania i tworzenia promocji;
  • Dostęp do zaawansowanych funkcji biznesowych, takich jak statystyki i analizy;
  • Dostęp do funkcji zakupów na Instagramie (umożliwia oznaczanie produktów w postach);
  • Dostęp do czatów wideo w wiadomościach

Wady: 

  • Konto nie może być prywatne;
  • Zezwala tylko na jeden link do strony na Facebooku
Możesz łatwo przełączać się między typami kont, klikając w „Edytuj profil” i wybierając opcję „Przełącz na konto profesjonalne”. 

BIZNES NA INSTAGRAMIE — JAK ZACZĄĆ?

Pobierz aplikację na swój telefon

Możesz publikować na Instagramie tylko za pośrednictwem smartfona. Więc śmiało  pobierz aplikację. Jest dostępna zarówno na  iOS jak i Android.  ze sklepu z aplikacjami każdej platformy.

Stwórz konto przy użyciu firmowego adresu e-mail

Instagram umożliwia korzystanie z konta na Facebooku w celu rejestracji. Osobiście nie rekomendujemy takiego rozwiązania. Będzie lepiej jeśli skonfigurujesz swoje konto przy pomocy firmowego e-maila. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie będziesz mieć kłopotów z sortowaniem aktualizacji czy wiadomości. 

Skonfiguruj adres e-mail specjalnie dla swojej firmy, ponieważ jest on bardziej odpowiedni i oszczędza Ci kłopotów z sortowaniem aktualizacji i wiadomości e-mail na osobistym koncie e-mail.

Konfigurowanie profilu firmy i nazwy użytkownika

Następnym krokiem jest utworzenie odpowiedniej nazwy użytkownika i hasła do konta. Upewnij się, że nazwa użytkownika konta firmowego jest nazwą firmy (lub czymś w miarę zbliżonym). W końcu chcesz, aby ludzie szybko identyfikowali i znajdowali Twoją firmę na Instagramie, a tożsamość marki Twojej firmy musi pozostać spójna we wszystkich kanałach społecznościowych. Instagram automatycznie generuje dla Ciebie nazwę użytkownika, w zależności od nazwy wprowadzonej w Twoim profilu. Możesz łatwo ją zmienić  i wybrać coś niestandardowego.

Łączenie się ze znajomymi i kontaktami na Facebooku

Po zakończeniu konfigurowania profilu firmowego Instagram umożliwia łączenie się ze znajomymi i kontaktami z Facebooka. Ta opcja pozwala natychmiast dotrzeć do osób. Możesz to również zrobić po utworzeniu profilu.Rekomendujemy, aby  mieć wypełniony profil przed nawiązaniem kontaktu z ludźmi.

Wybierz odpowiednie zdjęcie profilowe

Twoje zdjęcie profilowe jest twarzą Twojego konta na Instagramie. Zakładając zatem konto firmowe pamiętaj, aby wybrać odpowiednie zdjęcie. Najlepiej jeśli będzie to twoje logo lub inna grafika ściśle związana z Twoją marką. Jeśli jesteś twarzą marki, użyj profesjonalnej jakości zdjęcia. Możesz to zrobić, klikając „Dodaj zdjęcie” w swoim profilu. Następnie otrzymasz opcje, gdzie zaimportować swoje zdjęcia. 

Uzupełnij swój profil firmy

Upewnij się, że odbiorcy mogą łatwo skontaktować się z Twoją firmą. Wypełnij swoją biografię krótkim opisem swojej działalności i podaj poprawne dane kontaktowe. Twój profil firmowy jest jedynym miejscem, w którym powinieneś umieścić link do swojej witryny. Zapewnienie ludziom łatwego dostępu do informacji kontaktowych sprawi, że transakcje będą bardziej dostępne i pomogą zwiększyć zadowolenie klientów.

Zapoznaj się z sekcją "Wypróbuj narzędzia Instagram dla firm"

W profilu firmowym zobaczysz opcję „Wypróbuj Narzędzia dla firm na Instagramie”. Baw się i zapoznaj z tymi funkcjami, ponieważ są one niezbędne do prowadzenia udanego konta firmowego na Instagramie. Tutaj znajdziesz  krótką demonstrację  z Instagrama, jak zacząć korzystać z tych narzędzi.

Połącz swoją firmową stronę na Facebooku

Jeśli Twoja firma nie posiada konta na Facebooku  zalecamy utworzenie go. Instagram wymaga połączenia profilu z tym na Facebooku. Będziesz mieć wówczas pełny dostęp do narzędzi biznesowych na platformie. 

Zacznij publikować

Teraz gdy wszystko jest skonfigurowane, możesz rozpocząć tworzenie zawartości.Kilka pierwszych zdjęć i historii ustawi motyw Twojego konta. Publikuj zdjęcia i historie, które są warte udostępnienia i pasują do Twojej marki. Najlepiej opublikować jedno lub dwa zdjęcia, zanim zaczniesz obserwować i angażować się w relacje z innymi. Ludzie rzadziej obserwują konto bez treści.

Instagram marketing

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE STRATEGII MARKETINGOWEJ NA INSTAGRAMIE


Nie możesz po prostu publikować zdjęć swoich produktów lub usług  i oczekiwać, że odniesiesz sukces. Nikt nie chce słyszeć ofert sprzedaży przez cały dzień, każdego dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest  kombinacja angażujących treści, które niczego nie sprzedają i okazjonalnych treści marketingowych. Oto osiem wskazówek, które pomogą Twojej marce odnieść sukces na Instagramie:

Używaj poprawnych hashtagów

Chociaż Instagram nie wynalazł hashtagów, przekształcił je w potężne narzędzie do przesyłania wiadomości. Hashtagi na Instagramie oferują jeden z najszybszych sposobów na to, aby Twoje treści były widoczne dla ludzi. Używaj ich w odpowiednio dla Twoich treści, aby dotrzeć do właściwych odbiorców.

Pracuj z influencerami.

Influencer marketing ma bardzo duże znaczenie. Firmy wykorzystują influencerów, aby dotrzeć do większej liczby odbiorców swoich produktów i usług. Ludzie ufają wpływowym osobom. Możesz wykorzystać te istniejące relacje, aby zbudować zaufanie do swojej marki.

Przesyłaj zdjęcia w wysokiej jakości

Ludzie uwielbiają zdjęcia na Instagramie. Dlatego przesyłanie wysokiej jakości obrazów jest koniecznością, aby ludzie zaufali Twojej marce. Ludzie rzadziej śledzą i ufają firmie, która używa zdjęć niskiej jakości, ponieważ brak uwagi na jakość zdjęć może odzwierciedlać jakość produktów lub usług.

Sprzedawaj Na Instagram Stories.

Ludzie lubią zwykłe treści i generalnie nie kochają nadmiernie produkowanych treści. Instagram Stories oferuje Twojej firmie możliwość udostępniania codziennych treści. Historie są oglądane częściej niż zwykłe posty na Instagramie. Dzieje się tak, ponieważ są one zazwyczaj mniej onieśmielające i bardziej intymne. Możesz z tego skorzystać i wykorzystać Instagram Story, aby dzielić się interesującymi treściami i tylko od czasu do czasu rozmawiać o swoich produktach lub usługach.

Postaraj się o dobrą stronę docelową (landing page)

Twoja strona docelowa musi być atrakcyjna, łatwa w nawigacji i musi dobrze i konsekwentnie reprezentować Twoją markę. Twój profil jest pierwszą rzeczą, którą widzą ludzie i jedynym miejscem, w którym możesz połączyć ze swoją firmową witryną.

Twórz reklamy sponsorowane

Możesz także zwiększyć grono odbiorców na Instagramie dzięki reklamom sponsorowanym. Regularne posty i historie na Instagramie rzadko docierają do całej grupy odbiorców. To dlatego, że algorytm Instagrama ogranicza ten zasięg. Możesz użyć reklam sponsorowanych, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Twórz ZWIASTUNY PRODUKTU

Ludzie są na ogół ciekawi. Możesz karmić tę ciekawość, tworząc posty zwiastunowe lub Story o nadchodzącym nowym produkcie czy usłudze. Ta strategia może pomóc zwiększyć zaangażowanie oraz liczbę obserwujących.

Wykorzystaj Instagram jako narzędzie biznesowe

Narzędzia Instagram dla firm mogą pomóc w skutecznym promowaniu produktów i usług. Utwórz swoją strategię marketingową na Instagramie i dokonaj analizy, aby sprawdzić, czy ta strategia działa.

Instagram nie jest może  najprostszą  platformą, szczególnie dla początkujących właścicieli małych firm. Ale dzięki odpowiedniej strategii marketingowej, cierpliwości i dążeniu do sukcesu może to być potężne narzędzie, która pomoże Ci zbudować większą publiczność i rozwijać Twoją firmę. Nie zdziw się, jeśli zbudowanie odbiorców zajmie Ci trochę czasu. Nie oczekuj, że wiele osób zaangażuje się w kilka pierwszych postów na Instagramie. Musisz eksperymentować, aby znaleźć odpowiednią  strategię. Każda odnosząca sukcesy marka na Instagramie przeszła przez ten proces. Ale jeśli odniesiesz sukces na Instagramie, jest to godna inwestycja, która pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Instagram marketing

Filmy i zdjęcia zmieniły sposób, w jaki firmy pojawiają się …

Czytaj dalej